Zákon o soukromých vojenských společnostech. Jaký je stav ruských zaměstnanců PMC? A jaký je rozdíl od PMC v jiných zemích? Jak ruský novinář vynalezl Turanský PMC

Co je skupina Wagner

Wagnerova soukromá vojenská společnost se objevila na Středním východě krátce předtím, než Rusko na podzim 2015 začalo oficiálně rozmísťovat své základny v Sýrii, uvedl v rozhovoru pro RBC důstojník ministerstva obrany. Tuto informaci potvrdil zdroj obeznámený s operací. Celkově se v blízkosti syrské Latakie a Aleppa nacházelo téměř 2,5 tisíce lidí, kteří zastupovali wagnerovskému skupinu.

Fontanka poprvé informovala o Wagnerovy skupině a její účasti na syrské válce v říjnu 2015. Podle těchto médií byly dřívější bojovníci PMC vidět na jihovýchodě Ukrajiny, kde se účastnili bojů na straně samozvaných republik. O stejném psal i Wall Street Journal.

Wagnerova skupina dostala své jméno podle volací značky vůdce oddělení, uvedla pro zdroje RBC, která Wagnera osobně znala. „Fontanka“ zavolala velitele PMC Wagnera Dmitrije Utkin: podle publikace je Wagner jeho bojovým volacím znakem. Utkin byl na recepci v Kremlu v prosinci 2016, tato informace je tiskovým tajemníkem ruského prezidenta Dmitrije Pešková.

PMC Wagner s majitelem skupiny „Concord“ Jevgenijem Prigozhinom, druhý v komentářích RBC, který nemá nic společného s vojenskou společností.

Zdroj RBC, který je obeznámen s válečníky Wagnerovy skupiny, tvrdí, že minimální mzda pro žoldáka se sídlem v Rusku je 80 tisíc rublů a za službu v Sýrii platí od 250 tisíc rublů. za měsíc. Za zesnulého vyplatila vojenská společnost odškodnění jeho příbuzným.

Podle předsedy Moskevské vojenské advokátní komory Vladimíra Trignina je zákon nezbytný, protože zaměstnanci PMC a jejich rodiny teď „nemají práva a výhody jako smluvní opraváři“: „Zaměstnanci PMC nejsou nijak chráněni, nejsou pojištěni, ačkoli mohou provádět úlohy státního významu na území jiných států „.

Místopředseda Výboru pro obranu Státní dumy Jurij Švytkin (Sjednocené Rusko) je přesvědčen, že je třeba legalizovat PMC. „Je třeba vypracovat návrh zákona, který jasně stanoví otázku společenského postavení a ochrany této kategorie občanů, jakož i jejich rodinných příslušníků,“ uvedl s tím, že přijetí zákona o PMC „zvýší význam úkolů, které provádějí“.

Současná situace se zajatými a zesnulými bojovníky skupiny Wagner byla přinucena prohlásit potřebu ochrany zaměstnanců PMC, je si jistý šéf týmu pro konfliktní zpravodajské služby (СIT) Ruslan Leviev.

Pokud jde o ochranu práv těchto lidí, nelze zapomínat, že Wagnerova skupina má velmi daleko od západního chápání pojmu „soukromá vojenská společnost“, dodal. Podle Levieva jsou zaměstnanci západních PMC tradičně zapojeni pouze do bezpečnosti a odborné přípravy. Podle jeho názoru by vedení bojů a útočných akcí, zpravodajské služby, sabotážní činy měly zůstat na bedrech státních struktur. „Se skupinou Dmitrije Utkin je všechno jinak.“ PMC Wagner je nyní hlavní pozemní taktickou silou Ruska v Sýrii. Bojují, útočí na nepřátelské pozice, „říká Leviev.

Problematičtějším bodem je ale zbraň, a nikoli uznávání ztrát, uvedl šéf CIT. „Soukromé \ u200b \ u200bvojenské společnosti potřebují základny se zbraněmi a obrněnými vozidly na výcvik bojovníků a podle moderních ruských zákonů nemůže soukromá struktura vlastnit takový arzenál,“ shrnul Leviev.

Podle CIT bylo během kampaně v Sýrii zabito asi 260 ruských válečníků PMC. Podle údajů společnosti Fontanka ze srpna 2017 bylo během celé ruské kampaně v Arabské republice zabito 70 až 92 zaměstnanců ruských PMC.

právní nesrovnalosti

Šéfredaktor časopisu Arsenal Otechestvo, rezervní plukovník Viktor Murakhovskij poznamenává, že v praxi se zájmy PMC v praxi ne vždy shodují se zájmy vládních agentur. „V téže Sýrii je situace taková složitá, že působí různé síly, že teoreticky by se mohlo stát, že ruský PMC bude konat ve prospěch organizace, která je v konfliktu s ministerstvem obrany. V takovém případě by mělo dojít k určitému druhu arbitráže, která by na základě obrazu a podoby Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci vydávala licenci na každou smlouvu s cizím státem prostřednictvím vojenské spolupráce, „uvedl Murachovskij.

Šéf soukromé vojenské společnosti „RSB-Group“ Oleg Krinitsyn tvrdí, že absence zákona o PMC „jim vůbec“ nekomplikuje „práci. Souhlasil s tím, že PMC jsou společnosti zapojené do zajišťování vojenských operací pro armádu, jejichž úkolem je dosahovat obchodní zisky. „Soukromé \ u200b \ u200bvojenské společnosti působí mimo Ruska a vztahují se na ně zákony hostitelské země. A žádná země tento náš zákon neuzná, „řekl Krinitsyn pro RBC. Zároveň dodal, že jde minimálně o třetí pokus o napsání zákona a „zatím záležitost nešla dál“.

Výbor pro obranu Státní dumy ještě nepřipravil návrh zákona upravujícího činnost PMC, uvedl pro RBC Jurij Švytkin. Zdroj RBC v Státní dumě to vysvětluje skutečností, že „existovala nevyslovená směrnice o tom, že nebude zbytečně upozorňovat na PMC“. Podle zdroje se situace s největší pravděpodobností změnila po stažení hlavního kontingentu pravidelných vojsk ze Sýrie. „Úloha PMC poroste,“ dodal.

Potřebujeme návrh zákona, který legitimizuje situaci s PMC, uvedl pro RBC Franz Klintsevich, člen Výboru pro obranu Rady federace. „Nemáme je, dokud se neočekává, a současná legislativa je vůči žoldnéřům mimořádně agresivní. A nerozvíjí ho z důvodu postavení orgánů donucovacích [které jsou proti takovému zákonu], „uvedl. Zdroj v aparátu horní komory potvrdil, že šéf obranného výboru Viktor Bondarev „nedostal takové zákony a vedení výboru se tímto problémem momentálně nezabývá“.

žoldnéřských trh

Legalizace PMC v Rusku znamená vznik nového trhu, ale bude malý, uvedl Krinitsyn. Je přesvědčen, že pro vstup na trh se vytvoří takové finanční podmínky, které neumožní vstup všem, ale „pouze vyvoleným a blízkým“. Oficiální půjde o tři nebo čtyři společnosti, které mají úzké vazby s úřady a orgány činnými v trestním řízení, je přesvědčen šéf skupiny RSB.

náklady PMC

„Pokud vezmeme v úvahu platy, nabídku základny, ubytování a stravu, roční údržba skupiny Wagner může stát od 5,1 miliardy do 10,3 miliard rublů. Jednorázové výdaje na vybavení – 170 milionů rublů, kompenzace rodinám obětí s minimálním odhadem ztrát – z 27 milionů rublů, „napsala RBC v roce 2017.

Po legalizaci soukromých vojenských společností, jako je PMC Wagner, nebudou na ruském trhu více než tři, soudí Leviev. „Je to velmi nákladné: musíte si udržovat základnu s velkým počtem zbraní, střeliva a obrněných vozidel.“ Je třeba najít dobrých instruktorů, kvalifikovaného bývalého vojenského personálu – potenciální personální rezerva také není neomezená, „vysvětlil.

Spojenecké země a sporné území se budou zajímat o služby ruských PMC: samozvaných republik Donbass, Abcházie, Jižní Osetie, zemí střední Asie, dodal Leviev.

„Budou naše PMC schopné přijímat příkazy ze skutečných peněz od evropských a amerických společností na ochranu vkladů, diplomatických misí a podnikových zařízení? Pochybné, protože to vyžaduje zavedenou reputaci. A s přihlédnutím na naše vztahy se Západem, na sankce, mám podezření, že prakticky žádná ze západních a evropských společností se neodváží uchýlit k službám legálních ruských PMC, „shrnul partner RBC.

První místopředseda Výboru pro státní dumu pro státní stavitelství a legislativu Michail Yemelyanov uvedl, že návrh zákona upravující práci ruských soukromých vojenských společností bude vypracován do tří měsíců a předložen do parlamentu. Zástupce Státní dumy a voják speciálních sil „Vityaz“ řekl pro „Storm“, že by jistě rádi viděli vojáků těchto společností v pravidlech upravujících činnost PMC.

16. ledna ministr zahraničí Sergej Lavrov oznámil potřebu takového zákona, přičemž tuto potřebu vzal na vědomí „Jasně stanovit legislativní základ tak, aby tito lidé byli i v právní oblasti a chráněni“ .Michail Emelyanov pro agenturu Lenta.ru uvedl, že zákon umožní zaměstnancem PMC účastnit se protiteroristických operacích v zahraničí, chránit svrchovanost spojeneckých států před vnější agresí a zajistit bezpečnost různých zařízení včetně ropných a plynových polí.
Veterán jednotky speciálních sil Vityaz Piotr Fefelov vysvětlil korespondentovi Bouřky, že základem návrhu zákona by měl být jasně koncipovaný systém zabezpečení sociálních záruk. „Určitě musí existovat pojištění.“ Lidé musí pochopit, že pokud jsou zraněni nebo zabiti, dostanou oni sami nebo jejich rodiny příslušné výhody. Kromě toho by se měla vyjasnit samotná definice PMC, jakož i to, kde a za jakých podmínek se mohou zdroje těchto společností použít. “

Fefelov nevyloučil možnost použití PMC při ochraně ropných a plynových polí nebo dopravních uzlů. Zároveň poznamenal, že je třeba v zákoně stanovit speciální ochranné mechanismy, které by vylučovaly možnost ruských PMC účastnit se pochybných vojenských dobrodružstvích cizích států a vojákům bude poskytnuta úroveň zbraní odpovídající úkolům.
Soukromý voják: kolik a jak se zaměstnat
Ruské „soukromé \ u200b \ u200bvojenské společnosti“ zůstávají pro většinu občanů záhadou 5. října 2017
„Například někdo v Africe chce zvýšit svůj vliv v konkrétním regionu a chce přilákat PMC na řešení svých problémů. Je zřejmé, že každá strana v každém konfliktu má svou vlastní pravdu a tyto těžké chvíle musí [odrážet v dokumentu], – řekl Fefelov. – Pokud se rozhodne, že konkrétní podnik koná na straně zaměstnavatele, musí být vybaven vhodnými zbraněmi. To znamená, že pokud agresor použije těžké zbraně, musí být podnik vyzbrojen podobnými zbraněmi, jinak se z něj stane masakr. Bojovníci PMC nechtějí být „sebevražednými atentátníky“ a „masem“.

Ministerstvo obrany bude téměř jistě hlavním zákazníkům služeb PMC. „I když to zákon přímo neurčuje, jsem si jistý, že to bude nepsané pravidlo pro všechny.“ Nesmíme také zapomínat, že obrovský počet zaměstnanců PMC je bývalý vojenský personál. Je zřejmé, že budou své kroky koordinovat s ministerstvem obrany, „- vysvětlil zdroj“ Bouřky „. Ruský PMC v zahraničí musí v každém případě jednat v souladu s legislativou země, která společnost pozvala, poznamenal voják speciálních sil: „Bude muset podstoupit příslušnou certifikaci, jeho vojáci musí hovořit jazykem země, která je najímá.“

Jak ruský novinář vynalezl Turanský PMC
Ze zprávy výzkumné skupiny pro konfliktní zpravodajský tým vyplývá, že záhadný Turanský PMC se ukázal být vynálezem novináře ANNA News Olega Blokhin 9. ledna 2018
Zástupce Státní dumy Sergej Zhigarev pro „Storm“ uvedl, že návrh zákona by měl vysvětlit úplně všechno, co souvisí s prací takzvaných vojáků štěstí, nejen zřejmé mechanismy pojištění. Byl to Zhigarev, který se v roce 2014 podílel na práci výboru Státní dumy, který uvažoval o podobném návrhu zákona o PMC.

„Musíme udělat práci takových bojovníků legální, zavést ji do legálního kanálu.“ Hlavní věc, která by měla být v návrhu zákona: podmínky pro přítomnost takových jednotek na území jejich země – kde trénují, kde se nacházejí jejich vojenské základny. Je také třeba předepsat, jaké zbraně a jaký kalibr střeliva mohou PMC používat; za jakých podmínek si mohou PMC tyto zbraně koupit; jak PMC interagují se státem; co se dělá se zraněnými a mrtvými; jak bude rehabilitace veteránů PMC, včetně psychologických; jak se budou brát v úvahu jejich „bojové“ a „nebojové“, dovolené atd., „poznamenal poslanec.

„Já stále [v roce 2014] uvedl, že nelze podceňovat roli soukromých vojenských společností ve velkých regionálních konfliktech, – připomněl Žigarev. – Potom nebyl dostatek politické vůle a míra interakce s ministerstvem obrany. To znamená, že samotná armáda nebyla schopna rozhodnout, jak budou spolupracovat s PMC. „“

Návrh zákona předložený „spravedlivému Rusku“ nebyl vládou schválen, a proto byl odložen. Jeho autoři pak vycházeli z podobných aktů jiných zemí a především Spojených států, kde se hromadily bohaté zkušenosti s využíváním soukromých vojenských společností, a to i ve válkách.
Zveřejněno 25.12.2014 redaktorem

Spirála liberalizace v západních zemích spolu se snížením vojenských rozpočtů a armád dala podnět na rozvoj PMC a vrhla na tento trh mnoho profesionálních vojenských pracovníků. V průběhu let úloha těchto společností významně vzrostla, a to tak v sousedních zemích, jakož i na mezinárodním trhu obecně. Jaký je dnes stav těchto společností?

Jak ukazuje čas (a už i historie), fascinace států vytvořením PMC nepřináší těmto zemím pouze užitek, ale je bohužel plná určitých problémů, jejichž destruktivní síla je dokonce těžko představitelná.

V roce 2012 prezident Ruské federace podpořil myšlenku legalizace PMC. Místopředseda vlády Rogozin se vyjádřil v jejich prospěch. V říjnu 2014 už byl příslušný návrh zákona předložen k posouzení.

Mezinárodní zákony o soukromých vojenských společnostech
Nejdříve je třeba poznamenat, že neexistují žádné konkrétní mezinárodní normy, které by jasně upravovala postavení zaměstnanců PMC a samotných společností. Většina bojovníků různých PMC vykonává své činnosti na základě smluv jako speciální zaměstnanci – techničtí specialisté, poradci, instruktoři atd. Podepsané dokumenty jejich formální zbavují práva účastnit se nepřátelských akcích a nosit vojenskou uniformu určité strany, přičemž zbraně lze používat výlučně na sebeobranu. tyto formality nebrání zaměstnancům PMC porušovat zákony ani se snadno vyhnout odpovědnosti.

Jaké právní normy upravují činnost PMC na mezinárodním trhu?

Žoldnéřských činnost je ve většině zemí světa oficiálně zakázána (trestá se). Neexistuje však jasný normativní akt, který by přísně reguloval práci PMC nebo alespoň stanovil jejich status.

A právní postavení samotných společností závisí na následujících faktorech:
Typ prováděné operace.
Mezinárodní právní postavení samotných zaměstnanců.

Obecně platí, že v mezinárodním právním arzenálu států existují pouze tyto nástroje:
Článek 47 dodatku / protokolu č. 1 z 8. 6. 77 k Ženevským úmluvám z 12. 8. 49 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů.
Dokument říká, že žoldáci nemají právo na postavení bojovníků (regulérní armáda) nebo válečných zajatců. A definuje žoldáka jako osobu přijatou do ozbrojeného konfliktu s osobním prospěchem, která bojuje za odměnu, která přesahuje odměnu příslušníků pravidelné armády.
V USA je poskytování těchto služeb regulované zákonem zákon o kontrole vývozu zbraní.
V souladu s tím má PMC licenci od ministerstva zahraničí na působení v zahraničí. Kontroluje také plnění smlouvy. A transakce v hodnotě více než 50 milionů dolarů musí být schváleny tamním Kongresem.
V Jižní Africe mají PMC licenci Národní výbor pro kontrolu jednoduchých zbraní Zákon o žoldnéřích z roku 1998 – zákon o regulaci zahraniční vojenské pomoci.
1974 rezoluce OSN – „Definice agrese.“ Používání žoldáků s použitím síly proti jiné zemi kvalifikuje jako mezinárodní přestupek.
Rezoluce OSN 14/12/79
Definuje žoldnéřství jako hrozbu pro mezinárodní mír / bezpečnost a označuje ho za zločin proti lidskosti spolu s genocidou, vražděním a pirátstvím.
20. 10. 2001 vstoupila v platnost úmluva OSN přijaté zpět v roce 1989 – O zákazu náboru, používání, financování a odborné přípravy žoldnéřů. Do roku 2003 tyto povinnosti převzalo 25 států.
V této úmluvě se definice žoldáka rozšířila: žoldák už není jen účastníkem ozbrojených konfliktů a osobou přijatou pro tyto účely (za značný poplatek), ale i osobou účastníkem za peníze na narušení územní celistvosti jiné země, na svržení vlády, na plánovaných aktech. násilí.
Zelená vzácná (Spojené království, od roku 2002) a Švýcarska iniciativa (ICRC a švýcarská vláda, 2006) – právní iniciativy na posílení kontroly nad činnostmi PMC.
Podporuje ho 16 zemí včetně USA s Ukrajinou, Austrálie a Německa, Polska s Kanadou, Velké Británie, Afghánistánu atd. Podstata iniciativ:
1 – vytvoření mezinárodního orgánu pro kontrolu činnosti PMC s právem zakázat jejich činnost ve státech „agresora“,
2 – mezinárodní kontrola nad licenčním režimem těchto společností,
3 – monitorování činnosti společností a vývoj dohod mezi státy, které vlastní PMC.
Tyto iniciativy vyvrcholily vytvořením dokumentu z Montreux v roce 2008.
Mezinárodní kodex chování pro SBS (2010)
Připojilo se k ní více než 592 PMC ze 70 států (z toho USA – 62 PMC, Spojené království – 199 PMC). Dokument byl začátkem legalizace žoldáků na základě mezinárodního právního rámce pro použití žoldáků, MHP a práva v oblasti lidských práv.
Podle tohoto kodexu je dodržování jeho norem nezbytnou podmínkou pro uzavření jakýchkoliv smluv v oblasti vojenských služeb na mezinárodní úrovni.
Je třeba poznamenat, že tento kodex i dokument z Montreux jsou poradními dokumenty, které nemají právní sílu.
Montreuxský dokument (2008)
Obsahuje asi 70 doporučení na regulaci činnosti zaměstnanců PMC (pozn. Dokument používá termín – PMSC) přímo v zónách vojenských konfliktů. Podle dokumentu jsou za porušení MHP odpovědné státy původu PMC, smluvní státy i státy místní jurisdikce.
Všechny státy se podle dokumentu z Montreux zavazují potlačit porušování MHP PMSC, vyšetřovat porušení, přijímat příslušné zákony, vyhledávat a stíhat porušování.
Pokud to shrneme, je možné poznamenat, že nyní (zejména USA a Velká Británie) je úkolem plně kontrolovat služby PMC na světovém trhu vytvořením jednoho orgánu (mezinárodního) udělování licencí, auditu / sledování těchto společností.

Odpovědnost státu – ruské zákony o soukromých vojenských společnostech
O aktivitách domácích PMC se dnes ví jen málo. U nás oficiálně takové společnosti neexistují.

Na jejich místě jsou dnes SBS, které existují na základě zákonů o zbraních, o SBS atd.

V naší zemi neexistuje žádná legislativa jasně regulující činnost PMC. Existuje však kriminální článek týkající se výcviku žoldnéřů v Rusku i samotného žoldáka. Společnosti z Ruské federace, které dnes působí v zahraničí, jsou poradenské nebo bezpečnostní organizace.

Co říká ruský zákon o PMC?
Oficiální navzdory pokusům o regulaci tohoto nástroje zůstává stav PMC neregulovaný na legislativní úrovni. Tyto organizace zůstávají mimo zákon na základě:

Článek 359 trestního zákona Ruské federace – Žoldák.
Čl. 208 trestního zákona Ruské federace – Organizace nelegální ozbrojené formace.
Nedostatek právních příležitostí na nákup moderních bojových zbraní.

Zároveň často blikají informace o aktivitách domácích PMC v zahraničí (Redu-Antiterror, RSB-Group, Tiger Top Rent Security atd.). Oficiální je směrem jejich práce ochrana / obrana v určitých oblastech zvýšené teroristické činnosti, vojenské poradenství atd. To znamená, že celá řada opatření, která nejsou zákonem zakázáno: v Ruské federaci – konzultace, bezpečnost a zahraničí – práce v plném rozsahu a v souladu s legislativou určitá země.

Hlavní rozdíl mezi domácími PMC a zahraničními: naši specialisté se neúčastní genocidě, svržení moci, válkách proti legitimním vládám. Prací ruských PMC je služba na zajištění bezpečnosti v místech s nestabilním politickým i kriminálním prostředím.
Jedním z hlavních důvodů, proč je legalizace PMC v Ruské federaci důležitá, je „fluktuace“ personálu z naší země. Není žádným tajemstvím, že pro zahraniční PMC je absence takových společností v Rusku přímým přínosem: naši odborníci jsou přijímání největšími zahraničními PMC, ze země odcházejí vysoce specializovaní vojenští odborníci, naše armáda trénuje zaměstnanců zahraničních jednotek atd.

Přijetí zákona o PMC v Ruské federaci bude začátkem rozvoje této oblasti, čímž se eliminuje problém s únikem personálu do zahraničí.

Zákon o legalizaci PMC v Rusku
Zavedl ji v říjnu 2014 poslanec nosovky.

Tento návrh zákona je téměř senzační a spory o něm přetrvávají dodnes – mezi vládou a odborníky i mezi obyvatelstvem.

Podle návrhu zákona mohou být naše PMC použity na ochranu jejich obyvatel mimo Ruské federace bez zasahování do konfliktů, jakož i na ochranu ropovodů, námořních lodí a dalších úkolů.

Postavení zaměstnanců PMC – vojenských, žoldnéřských nebo civilních zaměstnanců?
Jsou to žoldáci nebo ne? Jaké je postavení zaměstnanců PMC podle zákonů Ruské federace?

PMC v zásadě – stejně jako žoldáci – prodávají své vojenské služby. Ale podobnosti mezi nimi tím končí.

Žoldáci – formace dobrodruhů za peníze, rychle a tajně vytvořená v krátkém čase pro velké a opět rychlé výdělky. Přišel, splněn, dostal peníze, zmizel. Žádné úřední dokumenty ani stopy.
Zaměstnanci PMC – úředně registrované osoby. PMC jsou obchodní strukturou s listinou a jasnými pravidly a mnohé z těchto struktur jsou součástí nadnárodních společností, které pracují s uznávanými vládami.
Jaký je stav ruských zaměstnanců PMC? A jaký je rozdíl od PMC v jiných zemích?
Zaměstnanci ruských PMC jsou také motivováni k dosažení zisku. Ale kvůli ruské mentalitě se ruští vojenští specialisté výrazně liší od svých zahraničních kolegů, protože zachovávají a prosazují morální hodnoty zapomenuté v zahraničí. Momentálně status ruských PMC stále zůstává v „šedé“ zóně – což jim však nebrání v úspěšné práci.

Je zřejmé, že v takové obrovské zemi, jakou je Rusko, nebudou PMC schopny nahradit běžnou armádu a úkolem politiků není ani tak legalizovat PMC, jak jasně definovat cíle, záměry, práva a povinnosti těchto struktur.

https: //www.site/2018-02-15/avtor_proektov_zakona_o_chvk_rasskazal_chto_prineset_rossii_legalizaciya_naemnikov

„Vláda Ruské federace by se měla stát příjemcem“
Co přinese legalizace žoldáků Rusku?

Co přinese legalizace žoldáků Rusku?
Co přinese legalizace žoldáků Rusku?

Šéf obranného výboru Státní dumy Vladimir Šamanů 14. února oznámil, že vzhledem k nedávné události v Sýrii získal návrh zákona o legalizaci soukromých vojenských společností (PMC) další význam. Dokument byl nedávno předložen Státní dumě a nyní je zaslán vládě Ruské federace na odpověď. Podobné návrhy zákonů, počínaje rokem 2012, byly do Státní dumy zaslané čtyřikrát, byly však zamítnuty. Tuto stránku dnes oznámil jeden z jejich autorů – ředitel Nezávislé vědecké nadace „Institut pro bezpečnost a udržitelný rozvoj“, člen odborné rady Výboru pro bezpečnost a boj proti korupci Státní dumy Ruské federace Viktor Ananyev.

– Text návrhu zákona, který uvedl Šamanů, zatím nebyl zveřejněn. Na přípravě podobných projektů jste se podíleli dvakrát – v letech 2015 a 2016. Jaké jsou jejich základní principy?

– Když jsme připravovali první vydání zákona „O soukromých vojenských bezpečnostních činnostech“, poznamenali jsme, že soukromé \ u200b \ u200bozbrojené jednotky se objevily před téměř 60 lety z iniciativy soukromých osob. Potom na ně upozornili speciální služby a další státní struktury, které si uvědomili, že PMC lze neoficiální použít k řešení některých problémů.

Některé soukromé \ u200b \ u200bvojenské jednotky dnes vydělávají peníze pro státní elity, jiné řeší hlavní politické problémy týkající se nadnárodních struktur koordinace a řízení. Úřady mnoha zemí viděli v PMC mechanismy jejich velké politiky zaměřené na eliminaci národních států. Každý chápe, že příchod PMC do té či oné země může změnit vnitropolitickou klima.

zákon o legalizaci soukromých vojenských společností
zákon o legalizaci soukromých vojenských společností

V této souvislosti je nutná kontrola nad PMC. Domnívám se, že kontrola by měla být trojí: dodržování mezinárodního práva, právních předpisů státu původu a právních předpisů státu, ve kterém PMC působí. V Rusku neexistují žádné oficiální PMC.

– Zúčastníte se diskuse o návrhu zákona, který vyjádřil Shaman?

– Myslím, že ano. Zúčastníme se na odborné úrovni a pokusíme se udělat vše pro to, aby dokument odpovídal zájmům našeho státu. Dokument jsem ještě neviděl. Ale předpokládám, že je to založeno na verzích návrhů zákonů, jejichž vydání předtím připravoval náš ústav.

– Můžete nám říct, kolik soukromých vojenských společností dnes v Rusku působí?

– Nikdo z nich nepropaguje své aktivity. Známe některých podnikatelů, kteří pracují v zahraničí. Neříká však o počtu jejich společností. Toto je obchodní tajemství a chápu je. Oficiální vykonávají poradenské služby, a pokud zveřejní pravdivé informace, spadají pod článek trestního zákona. Pouze nezodpovědní lidé se nestydí a prohlašují: „Jsme PMC!“ Křičte – příslušné orgány se o vás pravděpodobně brzy budou zajímat.

V globálním smyslu existuje na světě obrovské množství velkých i malých PMC. Myslím, že jsou jejich tisíce. Asi 70 zemí se přihlásilo k mezinárodnímu dokumentu Montreux (o regulaci PMC – vyd.). To je hodně.

PMC se staly jakýmsi nezávislým mezinárodním průmyslem, objem tohoto trhu se odhaduje od 150 miliard do 250 miliard dolarů ročně. Takové skutečnosti nelze ignorovat.

– Kdo by měl podřídit ruské PMC – ministerstvo obrany, FSB?

– PMC jako obchodní organizace musí udržovat alespoň minimální počet svých zaměstnanců, a proto se v našem návrhu zákona mělo ze zákona předpokládat, že budou hlídat zařízení ministerstva obrany. To umožňuje rozlišovat mezi oblastmi činnosti PMC a soukromých bezpečnostních organizací. Na druhé straně, na příkaz ruské vlády a v souladu se smlouvou může PMC přijímat lidi na provádění jiných úkolů. Povolení na činnost PMC v zahraničí může udělit i ministerstvo průmyslu a obchodu, které dohlíží na zahraniční ekonomické aktivity. Je nerozumné využívat orgány činné v trestním řízení a jiné mocenské struktury, protože vykonávají své specifické úkoly.

Pokud vezmeme zahraniční zkušenosti, USA, pak jsou PMC kontrolovány Pentagonem a ministerstvem zahraničí. Z mnoha důvodů nemůžeme udělat analogii mezi USA a Ruskem, proto věříme, že ruská vláda by se měla stát příjemcem PMC. V Rusku by navíc nemělo být více než 10 – 15 takových společností.

zákon o legalizaci soukromých vojenských společností
zákon o legalizaci soukromých vojenských společností

– O kterých konkrétních „dalších rolích“ můžeme mluvit?

– Hlavním úkolem je ochrana majetku a zájmů státu v zahraničí. Mimochodem, máme mnoho majetku v zahraničí. Vezměme si například Gazprom nebo LUKOIL. Kdo by měl zajistit bezpečnost vnitřního obvodu svých zařízení v zahraničí? FSB má své úkoly, ministerstvo obrany své …

– Pravděpodobně bezpečnostní služby těchto společností …

– A naše vlastní bezpečnostní služby také nejsou legalizovány. A není ani jedna bezpečnostní služba společnosti připravena zajistit bezpečnost jejího zařízení v zahraničí. Mohou mít specialistů, ale žádné zbraně. Mimochodem, PMC dostávají potřebné zbraně v hostitelské zemi. Je důležité poznamenat, že školení zaměstnance pro soukromé \ u200b \ u200bbezpečnostné struktury neodpovídá úrovni požadavků PMC. Je toho hodně, co je třeba vědět a dokázat.

Výsledkem je, kdo hlídá zařízení OAO LUKOIL v Iráku? Angličané! A pokud potřebujete v Sýrii postavit například 500 kilometrů dlouhou železnici? Kdo bude mít na starosti její ochranu, pokud syrská vláda nebude mít na to dostatek sil a prostředků? Po získání důvěry syrských orgánů v jejich schopnosti se mohou PMC vrátit do své vlasti.

Zároveň má Rusko zájem i na výstavbě přístavů, jaderných elektráren v zahraničí … PMC mohou opět chránit ropná pole, ropovody a mnoho dalších objektů.

Institut pro bezpečnost a udržitelný rozvoj
Institut pro bezpečnost a udržitelný rozvoj

– Dobře, vezměme si jako příklad Sýrii. Oficiálně se tam nacházejí jednotky ministerstva obrany RF. Proč jsou zapotřebí PMC?

– PMC jsou nutné, aby jednotky ministerstva obrany RF vykonávali své přímé povinnosti. Ochrana ropných polí je nákladná. A pokud vláda Ruské federace uzavře se Sýrií příslušnou dohodu a vyšle tam PMC, problém se vyřeší.

– Ukazuje se, že přijetí zákona o PMC je výlučně právní otázkou.

– Samozřejmě. Rád bych zaměřil vaši pozornost na skutečnost, že přítomnost kteréhokoliv opraváře v zahraničí je přítomností zahraniční armády. To se dá těžko vnímat pozitivně. PMC jsou jiná věc, pokud mezi stranami existují formální dohody. S jejich pomocí, berouce v úvahu mezinárodní právo, je jednodušší vyřešit některé problémy.

soukromé vojenské společnosti
soukromé vojenské společnosti

– Poslední zprávy o PMC jsou však jiné povahy. Připomíná se jim účast na nepřátelských akcích. Opět existuje názor, že legalizace PMC v Rusku je jakousi vděčností PMC Wagner za účast na válce na Donbasu.

– Můžete o tom hodně mluvit a psát. Je to pro mě těžké posoudit, protože jsem nebyl svědkem účasti PMC na nepřátelských akcích. Znám potřeby země jako odborník, ale nemohu s Donbass vyvodit logické paralely. Tvrdí, že karate bylo v SSSR zakázáno, protože zbili příbuzného člena politbyra. Nebo možná existovaly i jiné důvody?

Pokud jde o úkoly, PMC nejsou připraveny na vojenské operace. Ano, zaměstnanci takových společností vědí, jak zacházet se zbraněmi. Ale naši vojenští policisté mají i zbraně.

Například ani jeden zahraniční PMC nemá ustanovení, že by se mělo účastnit nepřátelských akcích. Mluví o tom i nauka z Montreux. Pokud je PMC vyslán do zahraničí, mělo by být předepsány, jak a co by měli jeho zástupci bránit se zbraněmi v ruce.

PMC musí přísně dodržovat požadavky humanitárního práva; se zbraněmi v rukou nemohou dělat nic, co chtějí. Měla by existovat odpovědnost – měla by to být uvedena v zákoně o PMC.

– Existuje názor, že smrt válečníků PMC nepřináší takové politické napětí jako smrt zaměstnanců resortů obrany. A to je údajně další důvod legalizace soukromých vojenských společností v Rusku.

– To si nemyslím. Pokud bude přijat zákon o PMC a někdo v Rusku použije tento nástroj na vedení nepřátelských akcí, bude také konfliktní a problematický. Zavedení PMC neřeší problém poskytování zdrojů bojujícím stranám. Řeší konkrétní problémy.

– Zároveň z nějakého důvodu neuznáváte existenci ruského PMC Wagnera, o jehož aktivitách nemluvil pouze ten líný.

– Viděl jsem mnoho věcí, vím, a jsem docela dobře informovaný. Ano, existuje formace. Ale tady je velmi těžké rozlišit pravdu od nepravdy. A vlastně nechci spekulovat.

– Měl by se zákon o PMC zabývat otázkou financování těchto společností? Je to pouze soukromý kapitál nebo podpora vlády?

– Myslím, že financování lze kombinovat. Jde ale o to, že prakticky nemáme jedinou organizaci, která by dokázala dělat všechno od nuly. Podle velmi autoritativních odborníků je na vyškolení 30 tisíc zaměstnanců PMC třeba okresní cvičiště, jeden rok a přibližně 100 milionů dolarů. Proto stát do tohoto podnikání zainvestuje. To neznamená, že PMC budou pouze konzumovat a nic nevrátí. Myslím si, že všechny finanční mechanismy budou rozpracovány a nebudou zde žádné problémy.

– Stanoví v dokumentu podmínky uzavírání smluv, pojištění?

– Samozřejmě, diskutuje se o oblasti odpovědnosti, sociálních a právních zárukách.

– A co zbraně?

– Nejsou zde žádné problémy a otázka nošení zbraní přes hranice také nestojí za to. Po příjezdu do jiné země, ať už je to Libye, Sýrie, Irák, Maroko nebo Venezuela, dostane pracovník PMC jakékoliv zbraně na základě oficiální dohody s vládou této země.