Slabý jen dává japonským automobilkám dočasnou úlevu od bolesti v Číně

Japonské automobilky dostávají tolik potřebné krytí ze starého pohotovostního režimu, protože slabší jen pomáhá zvyšovat zisky při klesajících prodejích v Číně a stále tvrdším přechodu na elektrická vozidla.
Toyota, Honda a Nissan nedávno oznámily zisky, které překonaly odhady analytiků o 6 % až 21 % během tří měsíců do června, a všechny uvedly jako faktor měnu.

„Pokud jen zůstane nízko, jasně z toho mají prospěch, ale nevyváží to žádné další obavy,“ řekl Satoru Aoyama, vrchní ředitel Fitch Ratings Japan.

„Na čínském trhu se potýkají s problémy,“ řekl. „Prostě nemají okamžité řešení“ pro své problémy tam, dodal.

Nissan koncem minulého měsíce aktualizoval svou prognózu celoročního provozního zisku a zvýšil jej o 30 miliard jenů (208 milionů dolarů) na 550 miliard jenů. Asi 20 miliard jenů z toho pochází z měny, řekl finanční ředitel Stephen Ma na briefingu.

Slabý jen tradičně zvedal zisky velkým japonským exportérům, i když už to není tak velké dobrodiní pro automobilky, které v posledních letech zvýšily svou zámořskou výrobu.

Akcie automobilek rychle reagují na výkyvy jenu, i když samotné společnosti mají tendenci držet se konzervativních předpovědí pro měnu.

Toyota se například držela své prognózy průměrného směnného kurzu 125 k dolaru v tomto obchodním roce, což je úroveň, která nebyla zaznamenána od dubna 2022, asi měsíc poté, co americká centrální banka začala zvyšovat úrokové sazby. Jen byl ve čtvrtek na 144.

U menšího Subaru má pohyb o jeden jen vůči dolaru dopad na provozní zisk 20 miliard jenů, řekl začátkem tohoto měsíce finanční ředitel Katsuyuki Mizuma.

Ve středu představitel Hondy uvedl, že její provozní zisk za duben až červen byl o desítky miliard jenů vyšší, než se očekávalo, přičemž slabý jen představoval zhruba polovinu z toho.

„Jen nebyl slabý pouze vůči dolaru, ale také vůči ostatním měnám, včetně Asie a Evropy, takže to přichází jako zisk,“ řekl úředník.

boj Číny

Pro japonské automobilky, které se v Číně potýkají s problémy, nemůže polštář jenu přijít v lepší čas. Největší automobilový trh na světě stále více ovládají domácí hráči.

Prodeje Nissanu v Číně maloobchodním zákazníkům se během čtvrtletí propadly o 46 % a prodeje Hondy o 5 %.

Prodej Toyoty, včetně její luxusní značky Lexus, v průběhu období vzrostl. Za první pololetí kalendářního roku poklesly téměř o 3 %.

Japonští výrobci automobilů se také pomalu orientovali na rostoucí globální trh s elektrickými vozidly s konkurenční nabídkou.

Jak dlouho slabý jen vydrží, není jasné. Japonská centrální banka nedávno upravila svůj strop pro výnosy dluhopisů, což vyvolalo očekávání, že by nakonec mohla opustit ultra-volnou politiku, která měnu zatěžovala.

Vlivný bývalý úředník ministerstva financí Eisuke Sakakibara agentuře Reuters řekl , že jen by mohl do konce roku posílit na 130.

Subaru ponechalo svou předpověď na 128 jenech, řekl finanční ředitel Mizuma s odkazem na potíže s předpovídáním měny.

„Opravdu bedlivě sledujeme směnné kurzy,“ řekl.