
Podle výroční zprávy Space Foundation vydělala globální vesmírná ekonomika v roce 2020 částku 447 miliard dolarů. Jen komerční vesmírná aktivita vzrostla na téměř 357 miliard dolarů, což představuje 80 % celkové vesmírné ekonomiky. Pokusy o start, kterých bylo celkem 145, byly nejvyšší v historii.
Vlna veder v Evropě, lesní požáry zasahují do Polska a Řecka
Vytvoření kampusu – „vesmírné vysoké školy“, chcete-li – zavázaného k rozšíření pokroku lidstva mimo Zemi, by mohlo přehodnotit, kdo dostane šanci na kariéru v letectví, a urychlit časové osy pro budoucí mise. |
Tato čísla zdůrazňují pětiletý trend nepřetržitého růstu, který zahrnuje vesmírnou turistiku , výzkum Marsu a velké kroky k opětovnému vyslání posádky na Měsíc. Zdá se, že zájem o vesmír je neochvějný a odborníci odhadují , že toto odvětví bude v roce 2040 generovat 1 bilion dolarů nebo více.
Toto úsilí vyžaduje vysoce kvalifikované a nadšené pracovníky. Od programování samořídícího roveru Perseverance až po navrhování odolnějších skafandrů, nesmírná zručnost jde do každého aspektu průzkumu mimo svět, ať už ho provádějí lidé nebo roboti – nebo obojí.
To je důvod, proč vesmírný průmysl potřebuje specializovanou univerzitu pro letecká studia a související profesní dráhy. Vytvoření kampusu – „vesmírné vysoké školy“, chcete-li – zavázaného k rozšíření pokroku lidstva mimo Zemi, by mohlo přehodnotit, kdo dostane šanci na kariéru v letectví, a urychlit časové osy pro budoucí mise. Vychováním nové generace astronomů, vědců, inženýrů a obchodních lídrů na jednom místě by centralizovaná vysoká škola s globálním dosahem pro každého, kdo má zájem, sloužila důležitou roli při zahájení skutečně vesmírné ekonomiky.
Ach ano, když je použito slovo „školní areál“, děje se tak v kontextu 21. století. V postpandemickém světě, kde se fyzicky nacházíte, již nemusíte omezovat, s kým můžete pracovat. Když vezmete v úvahu, že průzkum a využití vesmíru bude pokrývat vzdálenosti, kde je interakce omezena rychlostí světla, je třeba do toho, jak vesmírná ekonomika funguje, zohlednit různé způsoby interakce – mnohé asymetrické. Tato „vesmírná škola“ jako taková musí být, ať jste kdekoli.
Stejně jako u každého školení, které zahrnuje technologie a cestování, může hardware, na kterém trénujete, a místa, kde jej používáte, vyžadovat vaši fyzickou přítomnost. Virtuální vesmírná škola jako taková musí být spárována s fyzickou. Pokud to uděláte správně, můžete propojit blízká a vzdálená místa a fungovat jako jedno. V mnoha případech lze existující schopnosti spojit, aby fungovaly jako jedna, přičemž vznikající vlastnost je vesmírná škola, která je osobní i vzdálená. A místo toho, aby byla zcela omezena „cihlami a maltou“, taková vesmírná škola by byla otevřena komukoli a kdekoli s připojením k internetu – i pomalé.
Pracovníci potřební ve vesmíru
„Astronaut“ může být nejoblíbenějším titulem hledaným ve vesmírném sektoru, ale také se může pochlubit nejmenším počtem pracovních příležitostí: NASA v současnosti zaměstnává méně než 50 aktivních astronautů. Soukromý sektor se k tomu přidává, ale stále je to malé číslo. V zákulisí však tisíce lidí pracují jako inženýři, astronomové, fyzici, právníci, PR specialisté, fotografové a další.
Soukromé vesmírné organizace zaměstnávají téměř 150 000 pracovníků v různých oblastech, jako je robotika, zemědělství a média a komunikace. Tyto práce přicházejí s působivou finanční kompenzací kromě toho, že lákají k vrozenému smyslu pro úžas. Průměrný plat ve vesmíru v soukromém sektoru v roce 2019 byl 123 234 dolarů, což je více než dvojnásobek všech pracovních míst v soukromém sektoru v USA.
Vesmírná vysoká škola, kde každého studenta spojuje sdílený pocit odpovědnosti za budoucnost, by byla místem bezprecedentních inovací. |
Vzhledem k tomu, že odvětví neustále roste, poroste i potřeba široké škály odborných znalostí. Například podpora trvalé základny na Marsu vyžaduje rozsáhlé zemědělské systémy, udržitelná stanoviště a futuristickou satelitní technologii. Bezprostředněji si otázka vesmírného odpadu na nízké oběžné dráze Země vyžaduje nové návrhy, jak se vyhnout nebezpečným srážkám a zabránit dalšímu hromadění. Nemůžeme dál nechávat naše haraburdí za sebou ve vesmíru. Ve skutečnosti je to zdroj, který bychom měli ve vesmíru znovu žalovat: další soubor pracovních dovedností, které bude třeba splnit.
Vesmírná vysoká škola, kde každého studenta spojuje sdílený pocit odpovědnosti za budoucnost, by byla místem bezprecedentních inovací. Podobně jako obchodní škola má vesmírná vysoká škola potenciál podporovat spolupráci a standardizovat požadavky na vzdělání v oboru. A pokud jste tak nakloněni uvažovat tímto způsobem, rozhodně si vzpomeňte na Akademii Hvězdné flotily, bez mimozemšťanů.
Stávající cesty k letecké kariéře
I když si to většina lidí ještě neuvědomuje, všichni jsou ve vesmírném průmyslu. Lékaři, kuchaři, spisovatelé, horníci – ti všichni mají v budoucnosti vesmírných cest své místo. Daně každého podporují vládní výzkum a jejich spotřebitelské dolary si kupují služby, které jsou buď vylepšené, nebo umožněné pouze prostřednictvím vesmírných technologií.
Ale pro ty, kteří vstupují na vysokou školu s vědomím, že chtějí kariéru v letectví, byla cesta vždy trochu kamenitá. Spousta univerzit věnuje zdroje základním vědám nezbytným pro takovou kariéru. Massachusetts Institute of Technology, Stanford University a California Institute of Technology mají dlouhý seznam absolventů leteckého průmyslu. Jejich fyzické umístění a vysoké školné však znamenají, že ne každý kurz může studentům během studia představit zkušenosti z reálného světa.
Někdy lidé začínají svou kariéru již na střední škole tím, že vyhrají soutěž o modelování stanovišť nebo řešení kosmických lodí. Jiní mají to štěstí, že se mohou připojit k iniciativám, jako je Young Graduate Trainee Program Evropské vesmírné agentury, nebo získat stáž u průmyslových gigantů, jako jsou Lockheed Martin, Boeing a Raytheon, nebo stále častěji u takzvaných společností „NewSpace“.
Pokud jde o nevědecké tituly, vytváření spojení v rámci sektoru je ještě složitější. Je vzácné, aby obchodní nebo právnická škola nabízela hodiny zaměřené na znalosti související s vesmírem. Ale jak společnosti spouštějí satelitní megakonstelace a průmysl se stále více komercializuje, budou ekonomické a právní zájmy v popředí mysli každého.
Výhody centralizovaného zážitku z vesmírné vysoké školy
Extrémní a smrtící prostředí mimo zemskou atmosféru vždy povzbuzovalo agentury ke spolupráci při řešení složitých problémů cestování, komunikace a výzkumu. Ve 20. století počátky konkurence rychle ustoupily spolupráci, jako je Mezinárodní vesmírná stanice.
Tato ochota sdílet práci a odměny za průzkum vesmíru je klíčem k udržení prosperující vesmírné ekonomiky v 21. století. A vesmírná vysoká škola, kde se mohou setkat největší mozky leteckého inženýrství, ekonomického rozvoje a humanitních věd s globálním studentským sborem, by mohla být slibným epicentrem pro podporu takové týmové práce.
Je čas, aby soukromý sektor vážně uvažoval o zřízení rozmanité a mocné instituce – vesmírné vysoké školy – ve službách budoucnosti lidstva. |
Studenti vesmírné vysoké školy by mohli získat všestranné vzdělání účastí na výzkumu STEM, etických kurzech a právních seminářích, všechny zaměřené na podporu života ve vesmírné ekonomice. Vznikla by také nová pracovní místa pro stávající pracovníky v letectví a kosmonautice v podobě pozic na fakultě a v administrativě. Využití fyzického kampusu by se navíc mohlo zdvojnásobit jako zkušební půda pro praktické použití a vývoj špičkových technologií, nových nápadů a ambiciózního průzkumu. Každý student by byl především obklopen stejně smýšlejícími vrstevníky a profesory ochotnými podpořit jeho největší sny, ať už osobně nebo na dosah pomocí klávesnice či webové kamery.
Většina Američanů by vám řekla, že vesmírná aktivita se odehrává pouze v Texasu, Kalifornii a na Floridě. Ale další státy jako Colorado, Washington, Virginie a Maryland mají také významné aktivity. Když se podíváte trochu hlouběji, uvidíte, že vesmírný obchod a průzkum se rozšiřuje do všech států a až na velmi místní úroveň. V jiných zemích existují podobná centra činnosti. Pokud chcete pro vesmírnou vysokou školu oslovit co nejširší domácí populaci, musíte zasáhnout dále, než tomu bylo tradičně. V globálním smyslu se to stává ještě přesvědčivější.
Opět, zatímco virtuální účast na vesmírné škole je nejen proveditelná, ale i žádoucí, na konci dne jsou továrny a laboratoře, kde se věci staví, a další místa, kde se vypouštějí do vesmíru. „Být tam“ je důležité. Školicí zařízení umístěná v těsné blízkosti vesmírných agentur a společností by nabídla nejlepší kombinaci virtuálního a osobního školení. Nejdůležitější je, aby existoval společný účel a záměrné úsilí zaměřit se na nejlepší způsob pro příslušnou část vzdělávací zkušenosti.
Nové možnosti pro vesmírné nadšence
V současnosti existuje pouze jedna univerzita, která se výhradně věnuje vesmírným studiím. Mezinárodní vesmírná univerzita , založená v roce 1987, nabízí studentům řadu programů, včetně online kurzů a mezinárodních příležitostí. Primární sídlo ISU je však ve Štrasburku ve Francii a s jejími programy je spojeno strmé školné, které je pro většinu potenciálních studentů nedostupné.
Ve Spojených státech se na stávajících vysokých školách a univerzitách pomalu objevují kurzy specializovaných vesmírných oborů. Harvard Business School zahájila jeden v roce 2022 s názvem „Space: Public and Commercial Economics“. Kurz o 14 sekcích, který vede Matthew C. Weinzierl, je prvním svého druhu v elitní vzdělávací instituci.
V Colorado School of Mines se výuka podobně posunula . Spíše než školit studenty k těžbě materiálů ze Země, profesoři připravují budoucí inženýry odpovědné za zakládání osad na Marsu a Měsíci. Studenti experimentují se simulátory regolitu, staví robotiku a pracují přímo na projektech NASA. Současný program univerzity nabízený online a osobně má však kapacitu pouze pro 75 studentů.
Rychle se rozvíjející vesmírné hospodářství bude potřebovat mnohem více výukových a školicích zařízení, než v současnosti existuje. Je čas, aby soukromý sektor vážně uvažoval o zřízení rozmanité a mocné instituce – vesmírné vysoké školy – ve službách budoucnosti lidstva.