Obchodní dohoda mezi Evropskou unií a Mercosurem závisí na závazcích v oblasti životního prostředí a přísnějším textu, říká poslanec

Pro Annu Cavazziniovou, viceprezidentku delegace věnované Brazílii, Lulova vláda vytváří příznivý scénář pro spolupráci, ale zásadní je „záchranná síť“.

Anna Cavazzini, členka skupiny Zelených/EFA v Evropském parlamentu, se setkává s vůdcem domorodých národů Puyrem Tembem, aby diskutovali o právech domorodců a odlesňování, když se plaví po řece Tapajos poblíž Santarem, ve státě Para, Brazílie 18. července 2022. Zelení/ Skupina EFA v Evropském parlamentu
Anna Cavazzini, členka skupiny Zelených/EFA v Evropském parlamentu, se setkává s vůdcem domorodých národů Puyrem Tembem, aby diskutovali o právech domorodců a odlesňování, když se plaví po řece Tapajos poblíž Santarem, ve státě Para, Brazílie 18. července 2022. Zelení/ Skupina EFA v Evropském parlamentu

V lednu, během návštěvy německého premiéra Olafa Scholze v Brasílii, prezident Luiz Inácio Lula da Silva (PT) řekl, že doufá, že se obchodní dohoda mezi Evropskou unií (EU) a Mercosurem podaří uzavřít do poloviny roku 2023.

Smlouva navržená před více než 20 lety byla podepsána teprve v červnu 2019 za Bolsonarovy vlády, ale nikdy nebyla ratifikována kvůli řadě překážek, zejména neúspěchům Brazílie v sociálně-environmentální agendě.

Podle německé europoslankyně Anny Cavazziniové, místopředsedkyně delegace pro vztahy s Brazílií a předsedkyně výboru pro vnitřní trh, bude text potřebovat revizi, která zaručí přísnější závazky vůči životnímu prostředí, než vstoupí v platnost.

Podle jejího názoru jsou podmínky sepsané před dvěma desetiletími zastaralé, a jelikož jsou nezávazné, nezaručují opatření v souladu s omezením odlesňování.

„Má skutečně nezávazné, pozastavené normy udržitelnosti, které nakonec nebudou mít velký účinek. Takže to musíme upravit a zařadit udržitelnost a boj proti odlesňování do jádra dohody a teprve potom můžeme pokročit,“ ona říká.

Delegace, které předsedá portugalský europoslanec José Manuel Fernandes ze Sociálně demokratické strany, plánuje v květnu navštívit Brazílii.

V rozhovoru pro Folhu však Cavazzini prokazuje optimismus ve vztahu k další legislativě, o které se nedávno v Evropském parlamentu diskutovalo, jako je nové nařízení, které zakazuje vstup komodit spojených s odlesňováním.

Legislativa, která má potenciál ovlivnit vývoz z Brazílie, odmítá řadu produktů — maso, sóju, dřevo, kaučuk, kakao, kávu a palmový olej — z oblastí, které byly po 31. prosinci odlesněny, a to i se zákonným povolením. 2020.

„Toto nové nařízení je skutečně určitým druhem revoluce, pokud takto uvažujete, protože poprvé máme v Evropské unii pravidla, která se zaměřují na dodavatelské řetězce a nakonec zakážou dovoz zboží z odlesněných oblastí. velký, velký krok vpřed v celosvětovém boji proti odlesňování.“

Přestože nařízení nabízí ochranu Amazonie, Atlantským lesům a Chaco, typickým lesním biomům v Jižní Americe, ekologové ho kritizovali za vyloučení Cerrada z dohody.

V této a dalších diskusích, které jsou zásadní pro politiky proti změně klimatu, říká Cavazzini, je úkolem zelených poslanců ukázat, že „budoucnost lze nárokovat pouze v plném rozsahu“, bez dichotomie mezi ekonomikou a udržitelností.

„Pokud nebudeme chránit klima, zničíme také naši ekonomiku a budoucnost naší planety,“ zdůrazňuje.

Jaké jsou vaše priority pro letošní rok jako místopředsedkyně delegace pro vztahy s Brazílií? Delegace nakonec navštíví Brazílii. V posledních letech to bylo velmi, velmi obtížné kvůli krizi Covid a poté také kvůli politickým okolnostem, ale nyní plánujeme naši první cestovní misi do Brazílie v květnu, a myslím, že je to opravdu dobré, protože nejdůležitější věc je také vyměňovat si kontakty s našimi parlamentními protějšky a vidět, jaké jsou debaty v Brazílii, jaké jsou debaty v Evropě, jak si můžeme vyměňovat.

V posledních dvou letech jsem se osobně velmi zaměřil na boj proti odlesňování a na podporu každého v Brazílii, který bojoval za lidská práva a právní stát a demokracii a samozřejmě životní prostředí. Nyní se kontext s novou vládou pravděpodobně trochu změní a myslím si, že právě teď je mnohem více cest a oblastí pro spolupráci než dříve.

V tomto smyslu je ministryně Marina Silva (životní prostředí) odhodlána pokročit v obchodní dohodě EU-Mercosur. Co je podle vás potřeba, aby se tak stalo? Myslím, že v první řadě musí brazilská vláda obnovit všechny právní předpisy a instituce v oblasti životního prostředí, které zrušil Bolsonaro, protože si myslím, že bez toho nemůžeme mít žádnou obchodní dohodu, která by podněcovala další odlesňování na vývoz zemědělského zboží, zatímco my nemáme záchranná síť, která zabrání dalšímu odlesňování.

Takže si myslím, že je to předpoklad, abych mohl o jakékoli obchodní dohodě jednat, a pak si myslím, že části obchodní dohody je třeba upravit. Je to velmi starý text z doby před 20 lety.

Má skutečně nezávazné, pozastavené normy udržitelnosti, které nakonec nebudou mít velký účinek. Takže to musíme upravit a zařadit udržitelnost a boj proti odlesňování do jádra dohody a teprve potom můžeme postoupit, myslím.

Mohl byste prosím popsat současný stav implementace Zelené dohody EU? Zelená dohoda je zastřešujícím cílem vytvořit v Evropské unii úplnou klimaticky neutrální ekonomiku, nejpozději do roku 2050, ale pravděpodobně ještě rychleji.

A celý Zelený úděl se skládá z několika právních předpisů, které zajišťují, že tohoto cíle dosáhneme, například pokud jde o rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, větší energetickou účinnost, ale také oběhové ekonomiky nebo se projednává mnoho a mnoho právních předpisů. v tuto chvíli do tohoto prostředí pro dosažení klimatické neutrality a skutečně také udržení naší konkurenceschopnosti, nebo dokonce její zvýšení, protože si myslíme, že toto je budoucnost. Budoucnost lze nárokovat pouze v plné výši.

Jaký je váš názor na dosavadní realizaci dohody? My Zelení bohužel nejsme ve většině v Evropském parlamentu a mnoho zákonů, o kterých hlasujeme, nezachází dostatečně daleko. Vždy se tedy v Evropském parlamentu, ale také v členských státech vedou velké politické, ideologické boje o to, kam až můžeme zajít.

Řekněme, že pravá strana Parlamentu říká „OK, když zajdeme příliš daleko, zničíme naši ekonomiku“. Říkáme, že pokud nechráníme klima, zničíme také naši ekonomiku a budoucnost naší planety. Říkáme, že jsme na správné cestě, jdeme správným směrem, ale musíme jít rychleji.

Předsedáte výboru pro mezinárodní obchod. Jak by mohl obchod přispět k celosvětovému úsilí proti změně klimatu a lepší ochraně lidských práv? V současné době, jak je organizován obchod, jak funguje WTO (Světová obchodní organizace) a jak funguje mnoho bilaterálních obchodních dohod, vidíme spoustu problémů, pokud jde o způsobení změny klimatu nebo pokud jde o skutečnou ochranu lidských práv. .

Především by neměly bránit místním a národním vládám při rozhodování o opatřeních v oblasti změny klimatu. Za druhé, potřebujeme skutečně vymahatelné normy udržitelnosti a obchodní dohody a udržitelnost by měla být začleněna do všech obchodních dohod. A za třetí, myslím si, že se také musíme podívat na dopravu, protože také to, jak funguje globální doprava a přeprava zboží z jednoho kontinentu na druhý, musí být také udržitelnější.

Jaký je váš názor na současnou verzi nařízení EU o dodavatelských řetězcích bez odlesňování? Projednával jsem tento spis ve Výboru pro vnitřní trh a velmi pozorně jsem ho sledoval. Myslím, že toto nové nařízení je skutečně určitým druhem revoluce, pokud takto uvažujete, protože v Evropské unii máme poprvé pravidla, která se zaměřují na dodavatelské řetězce a nakonec zakážou dovoz zboží z odlesněných oblastí.

Toto je velký, velký krok vpřed v celosvětovém boji proti odlesňování a nám a Evropskému parlamentu, zejména se Zelenými, se podařilo posílit návrh Komise. Při jednáních s členskými státy jsme nakonec nemohli získat vše, co jsme chtěli. Přesto si myslím, že je to opravdu velmi dobré nařízení a doufejme, že bude mít také dopad na Brazílii a pomůže v boji proti odlesňování v Brazílii.

Co bude následovat v souvislosti s tímto procesem? O legislativě se ještě musí oficiálně hlasovat v parlamentu, protože v prosinci jsme měli výsledek takzvaného trilogu. Je to jako neformální jednání mezi Parlamentem a Radou. A pak je tu prováděcí lhůta, myslím, 15,16 měsíců, a pak vstoupí v platnost.

Jak by se Brazílie mohla od této chvíle nejlépe zapojit do tohoto procesu? Myslím si, že je důležité, aby se zúčastněné strany v Brazílii, které vyvážejí zboží regulované tímto novým zákonem, například sóju nebo palmový olej nebo dobytek, skutečně přizpůsobily a zajistily, že nebudou příliš odlesňovat, ale soustředily se na oblasti, které již odlesněné nebo které jsou již jako pole.

A pokud zúčastněné strany nebo provozovatelé zajistí, že tyto plodiny zasadí na polích a nebudou již odlesňovat, nedojde k žádné změně. Takže si myslím, že je důležité pochopit, že čím více Brazílie již nebude odlesňovat, tím snazší to bude pro ekonomický export.

Jak rozšířit přijímání těchto nařízení mimo Evropu na trhy, jako je Čína, které se méně angažují ve své sociální a environmentální agendě? Je velmi důležité spolupracovat s ostatními zeměmi, protože samozřejmě existuje obava, že společnosti pak vyvážejí své čisté produkty na trh EU, ale pak ostatní produkty z oblastí, které byly nedávno odlesněny, do Číny. A proto je opravdu důležité dostat na palubu země jako Čína.

Oslovování je již hodně. Momentálně probíhají jednání s Čínou nebo Ruskem.

Myslím, že v této věci také potřebujeme skutečně globální porozumění. Myslím, že dohoda COP z prosince o konferenci OSN o biologické rozmanitosti skutečně pomáhá, protože tam máme globální dohodu, že všechny země chtějí také zachovat lesy, a také Čína se k tomu zavázala. Takže si myslím, že tato mezinárodní dohoda jednoznačně pomáhá.

Probíhá diskuse o reformě Světové obchodní organizace. Co by se podle vás mělo stát v organizaci, aby posílila její klimaticko-environmentální agendu? WTO má doložku o výjimce, tento slavný článek 20 dohody GATS (Všeobecná dohoda o obchodu službami), kde členské státy WTO dostanou určitý manévrovací prostor k zavedení sociálně udržitelné regulace, která také umožní diskriminovat mezi produkty, a myslím, že tento článek by se měl více používat a měl by být posílen.

Myslím, že také musíme skutečně reformovat WTO, aby se ochrana klimatu, klima obecně, stalo centrem WTO, což se zatím neděje. Víme, že jakákoli reforma ve WTO je velmi těžkopádná a trvá opravdu dlouho.

Ostatní členské státy musí souhlasit, ale myslím si, že doba se od 90. let od založení WTO mění a je důležité skutečně zahrnout do WTO také Pařížskou dohodu a cíle udržitelného rozvoje.

Vidíte pro to nějaké krátkodobé příležitosti? Ano, myslím si, že například probíhají diskuse, jako jsou dohody o více ekologickém zboží nebo o usnadnění zboží, které je šetrnější ke klimatu.

Chci říct, že je to spíše jako nízko visící ovoce, protože je to více o liberalizaci, a to je ve WTO vždy o něco jednodušší. A myslím, že další diskuse samozřejmě probíhají. Víte, dohoda o dotacích na rybolov byla léta tématem, samozřejmě také velmi důležitým tématem. Myslím, že delší strukturální reformy jsou důležitější, ale také obtížnější.

Vyjednavači Evropské unie nedávno dosáhli dohody o reformě systému obchodování s emisemi v EU. Co to znamená? Znamená to, že skutečně dostáváme největší legislativu v oblasti klimatu na světě, a to je důvod, proč je to tak důležité, samozřejmě také proto, že Evropská unie je jedním z největších producentů emisí, a to i historicky.

To je důvod, proč reforma tohoto systému obchodování s emisemi, která odkopne spoustu certifikátů, v zásadě zvýší cenu CO2 v Evropě, a tak v podstatě automaticky omezí emise CO2 a doufejme, že nás přivede na cestu o 1,5 stupně. Takže tento zákon je, myslím, zásadním, zásadním krokem vpřed.

Co by mělo být prioritou, aby se co nejdříve snížila závislost Evropy na ruském plynu a ropě a aby se podpořil zelený a spravedlivý energetický přechod s ohledem na nárůst dovozu ruského zkapalněného zemního plynu? Ano, strašná válka na Ukrajině bohužel ukázala to, co jsme ve skutečnosti jako Zelení říkali už několik let: že je to nebezpečné, že se skutečně tolik stáváme závislými na autoritářských režimech, na našich dovozech fosilních paliv.

Fosilní paliva vás tedy obecně činí závislými. zatímco obnovitelné energie jsou něco jako energie svobody. Můžete si to vyrobit doma, můžete použít svůj vítr, solární energii a tak dále. Takže si myslíme, že urychlení obnovitelných energií, ale také jakákoli legislativa, která nám pomůže snížit spotřebu energie a využívání zdrojů, jako je oběhové hospodářství, nám pomůže zbavit se ruských fosilních paliv.

Máme Zelenou dohodu EU a říkáme, že Zelená dohoda je skutečně odpovědí na ruskou agresi na Ukrajině, která nás v budoucnu učiní nezávislejšími na autoritářských režimech.

Jaký je návrh Zelených, pokud jde o kombinaci krátkodobých a dlouhodobých priorit? Jak jste řekl, jako že ještě nebudeme mít obrovskou transformaci ze dne na den, ale z hlediska nejlepší kombinace krátkodobých a dlouhodobých opatření, jaký je návrh Strany zelených? Je jen velmi důležité, že pokud v tuto chvíli nahrazujeme ruský plyn odkudkoli, abychom se neuzamkli v tom, že nemáme smlouvy na dalších 20 let, ale že máme podobné krátkodobé struktury.

Například jsme také postavili velmi rychlé terminály LNG (zkapalněný zemní plyn) v Německu, protože jsme žádný neměli, ale je také opravdu důležité zajistit, aby mohly být co nejrychleji transformovány na terminály pro dovoz vodíku.

PROFIL

Anna Cavazzini, 40 let

Poslankyně Evropského parlamentu za Stranu zelených Německa od roku 2019 je místopředsedkyní delegace pro vztahy s Brazílií a předsedkyní výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele. Je držitelkou magisterského titulu v mezinárodních vztazích na Svobodné univerzitě v Berlíně. Dříve mimo jiné působila jako poradkyně pro Cíle udržitelného rozvoje předsednictví Valného shromáždění OSN.