
Velká krize, která zasáhla automobilový průmysl po zahájení ruské speciální operace na Ukrajině, se ukázala jako globální: automobilky jsou nuceny zpomalit. Evropané proto místo nových aut, kterých se stalo málo, začali aktivně nakupovat ojetá auta. No a jak rostla poptávka, rostly i ceny.
Zde je to, co říkají oficiální statistiky připravené německým agregátorem Mobile. Jestliže na jaře 2021 byly průměrné náklady na ojetý vůz v Německu 21 793 eur, nyní cenovka vzrostla na 26 817 eur. Navíc se počet reklam snížil o 24 %: jinými slovy, Evropané nikam nespěchají, aby se rozloučili se svými „použitými“!
Dalším zajímavým postřehem je prudký nárůst poptávky po kompaktních, úsporných vozech. V obavě, že benzin a nafta budou nadále zdražovat, Němci usilovně hledají na sekundárním trhu „děti“ všeho druhu a typu. Proto například ojetý Volkswagen Polo raketově zdražil o ohromných 38 %.
U našich západních sousedů navíc začal pořádný hon na naftové motory. Průměrně si nyní nový dieselový Volkswagen Golf žádá 20 018 eur. I když je docela možné vyzvednout čerstvý, ale benzínový hatchback z autosalonu za 20 395 eur. Ale ne: lidé chtějí nakupovat z druhé ruky, ale spotřebovávají „těžké palivo“.