Ázerbajdžán by měl více investovat do lidského kapitálu

Nově zveřejněný index lidského kapitálu (TWI) Světové banky uvádí, že mladí lidé v Ázerbájdžánu, stejně jako v jiných částech Evropy a střední Asie, mají příležitost stát se produktivními dospělými v dětství a dospívání prostřednictvím pokračujících investic do zdraví a vzdělávání. Tento index hodnotí předpandemickou situaci lidského kapitálu ve světě.

Ázerbajdžán by měl více investovat do lidského kapitálu
Ázerbajdžán by měl více investovat do lidského kapitálu

Letošní zpráva Světové banky analyzuje vývoj 103 zemí v oblasti lidského kapitálu v letech 2010 až 2020 . Ázerbajdžán je jednou z 10 zemí s největším pokrokem v oblasti zdraví a vzdělávání.

Ázerbajdžán snižuje dovoz pšenice o 19%

Pandemie Covid-19 a výsledný nepokoj na komoditních trzích však ohrožují dosavadní zisky. Omezení pandemie zavedená za účelem ochrany veřejného zdraví představují pro poskytování zdravotnických a vzdělávacích služeb řadu výzev. 

Ázerbájdžánské DVA ukazatele se rovnají 0,58, což znamená, že v dnešních podmínkách se očekává, že dítě narozené v Ázerbájdžánu dosáhne 58 procent produktivity dospělého s optimálním zdravím a úplným vzděláním, až vyroste. To je o něco vyšší než průměr v zemích s vyššími a středními příjmy. Ázerbajdžán však stále má prostor pro rozvoj, pokud jde o lidskou produktivitu. Například vzhledem k rozvíjejícím se ekonomikám regionu může dnes dítě narozené v Polsku očekávat, že dosáhne 75 procent ideální produktivity, až dosáhne dospělosti.

Ekonomický růst v této oblasti Ázerbájdžánu činil více než 20%

„Vládám v Evropě a Střední Asii se podařilo upřednostnit investice do zdraví a vzdělávání, které jsou klíčovými hnacími silami růstu a rozvoje. Program Covid-19 však odhalil problémy, kvalitu vzdělávání a zdravotnické služby, aby bylo zajištěno poskytování služeb a programy sociální pomoci s cílem více zlepšit používanou technologii, včetně silnější politické reakce, “vyžaduje Světová banka pro Evropu a Anna Byerde, viceprezident pro střední Asii, řekl .

Nedávno dokončena Světovou bankou a vládou Ázerbájdžánu „ Přežít, učit se, rozvíjet: Investice do strategického lidského kapitálu k urychlení hospodářského růstu Ázerbájdžánu“Studie identifikuje pokroky a výzvy při formování a aktivaci lidského kapitálu v Ázerbájdžánu. Za posledních 10 let se kojenecká úmrtnost a míra nedostatečného rozvoje v Ázerbájdžánu výrazně snížily. Navzdory nárůstu počtu let, které se děti podílejí na vzdělávání, se však nerovnost ve výsledcích učení zvyšuje (studenti z bohatých rodin mají vyšší skóre v adaptovaných výstupech učení než studenti z chudších rodin po dobu tří let). Ázerbajdžán také čelí rostoucí zátěži nepřenosných nemocí (NCD).

Při řešení problémů rozvoje lidského kapitálu ve vzdělávacím sektoru je nutné rozšířit zapojení dětí do programů předškolního vzdělávání v Ázerbájdžánu a zvýšit význam vysokoškolského vzdělávání. Ve zdravotnictví je třeba posílit reakci systému na chronická onemocnění a zvýšit účinnost finančních zdrojů, aby bylo možné poskytovat lepší zdravotní služby. Na podporu nejzranitelnějších skupin v zemi v oblasti sociální ochrany a zaměstnanosti je nutné zvýšit investice do sociální pomoci a rozšířit rozsah a rozsah aktivních programů trhu práce.

„ Populace Ázerbájdžánu – jeho„ lidský kapitál “- je nejcennějším zdrojem země a Světová banka se zavázala podporovat příležitosti k dalšímu zvyšování blahobytu a produktivity celé populace bez ohledu na věk, pohlaví nebo region, “ uvedla Sarah Machael, zástupkyně Světové banky v Ázerbájdžánu. ) .

Světová banka Index lidského kapitálu Přežití dětí (od narození do 5 let), očekávané trvání základního a středního vzdělání upravené podle kvality; koeficient zpoždění vývoje dětí; pokrývá vývojovou trajektorii dětí od narození do 18 let na kritických ukazatelích, jako je míra přežití dospělých. Poskytuje informace o situaci před pandemií, které mohou pomoci ospravedlnit politiky v oblasti zdraví a vzdělávání a investice pro zotavení po pandemii v roce 2020, vytvořené od března tohoto roku.